De jaarrekening 2017 sluit met een positief resultaat van € 209.000.

De begroting 2017 is vastgesteld op 3 november 2016 met een positief begrotingssaldo van € 9.000. Door de financiële wijzigingen uit de bestuursrapportages 2017, separate voorstellen en de gemeentefondscirculaires kwam de begroting na wijzigingen uit op € 135.000 negatief.

In de tabel hierna is het financieel verloop in hoofdlijnen weergegeven.

Financieel verloop in hoofdlijnen

2017

Saldo programmabegroting 2017 (incl.

9.000

Gemeentefonds septembercirculaire 2016

88.000

Amendementen bij begroting

-15.000

Activiteitenterrein

-81.000

Communicatiebeleid

-38.000

Leegstand buitengebied

-30.000

1ste  bestuursrapportage 2017

-309.000

Gemeentefonds meicirculaire 2017

208.000

Perspectiefnota

339.000

2de bestuursrapportage 2017

-140.000

Gemeentefonds septembercirculaire 2017

-166.000

Verwacht saldo jaarrekening

-135.000

(bedragen in euro's, - = nadeel)

Het verwachte saldo van € 135.000 negatief is door een aantal meevallers in het laatste kwartaal uitgekomen op een positief resultaat van € 209.000. Een voordeel van € 344.000.
Het resultaat van € 209.000 wijkt 0,3% af van het begrotingssaldo van ruim € 69 miljoen.

In de tabel hieronder wordt de toename van € 344.000 verklaard. Daarbij is uitgegaan van de belangrijkste mutaties die invloed op het saldo hebben. Dit betekent dat afwijkingen die via de reserves lopen, niet in het overzicht zijn opgenomen.

Progr.

Belangrijkste verschillen

Bedrag

1

Overhead

246.000

1

OZB woningen en niet-woningen

135.000

1

Gemeentefonds

-67.000

3

Beheer openbare ruimte

-117.000

5

Onderwijs en vrije tijd

-87.000

6

Vergunninghouders

256.000

7

Maatwerkdienstverlening 18-

-379.000

9

Wonen en bouwen

308.000

Andere afwijkingen in de programma's

49.000

Totaal

344.000

Hieronder volgt een toelichting op deze posten. Voor een uitgebreidere specificatie en toelichting op de afwijkingen wordt verwezen naar paragraaf 4.7 van de jaarrekening.

Overhead                        Voordeel 246.000
Het taakveld overhead bestaat uit verschillende afwijkingen binnen de posten automatisering, huisvesting, kantoorkosten en personeelskosten. Het voordeel is vooral ontstaan door 2 posten. Bij de jaarrekening 2016 is de verplichting van het vakantiegeld over de periode juni tot en met december 2016 opgenomen. Bij de betaling van het vakantiegeld zijn de sociale lasten verantwoord op het taakveld per programma, zodat dit hier een voordeel geeft van € 54.000. Daarnaast is bij de jaarrekening 2016 ook een verplichting van € 350.000 opgenomen voor de afwikkeling van het verlofstuwmeer. In 2017 is € 87.000 hiervoor betaald en € 110.000 als verplichting opgenomen voor de verdere afwikkeling van het verlofstuwmeer. Dit geeft een voordeel van € 153.000.

OZB woningen en niet-woningen               Voordeel 135.000
GBLT geeft in haar jaarrapportage aan dat het voordeel komt, doordat er meer objecten in de heffing zijn betrokken en door de toename van de WOZ-waarde.

Gemeentefonds                     Nadeel 67.000
Na de septembercirculaire 2017 zijn voor de jaren 2016 en 2017 een aantal maatstaven definitief vastgesteld

Beheer openbare ruimte                  Nadeel 117.000
Het taakveld verkeer en vervoer geeft een nadeel van ongeveer € 60.000. Dit komt door onvoorziene kosten bij het onderhoud van verhardingen en bij de gladheidsbestrijding door een prijsstijging van het zout. Het taakveld openbaar groen en openluchtrecreatie laat ook een nadeel zien van ongeveer € 60.000. Dit wordt veroorzaakt door meer vervanging van de beschoeiingen, stortkosten en ondersteuning bij het groenbeheerplan en de herinrichtingsplannen.

Onderwijs en vrije tijd                     Nadeel 87.000
Binnen programma 5 zijn diverse kleinere afwijkingen die het nadeel veroorzaken. Zo zien we een nadeel bij Cultuureducatie omdat zowel voor het vorige als het huidige schooljaarbudgetten zijn betaald. Ook geeft de afloop van de activiteiten uit 2016 een overschrijding binnen het kunst en cultuurbudget.

Vergunninghouders                     Voordeel € 256.000
Via het COA en het Rijk (gemeentefonds) ontvangen  we een uitkering met betrekking tot de asielinstroom. Deze uitkering is bedoeld voor de integratie van deze doelgroep voor de periode  2017 tot en met 2020. De financiële middelen en bijbehorende prestaties zijn gepland in de periode 2017-2020.

Maatwerkvoorziening 18-                  Nadeel € 379.000
We zien dat de vraag naar ondersteuning bij opvoeden en daarmee de vraag naar jeugdhulp stijgt. Een trend die regionaal en landelijk ook zichtbaar is.Bij de tweede bestuursrapportage is daarom ook € 260.000 extra budget toegevoegd. Na twee jaren zien we dat inwoners steeds beter het loket en daarmee de toegang weten te vinden. Daarnaast zijn effecten zichtbaar zoals meer integrale aanpak van problemen die dan vervolgens leiden tot een toename van de inzet van jeugdhulp.
In 2017 is een forse korting op het rijksbijdrage doorgevoerd. Deze korting is het gevolg van de invoering van het objectieve verdeelmodel. De gegevens in deze jaarrekening zijn gebaseerd op de laatste kwartaalrapportage van het regionaal service team jeugd (voorheen BVO). In mei verwachten wij de definitieve realisatie van jeugd. Om administratief technische reden verantwoorden wij op het product PGB 18- ook de kosten van inzet van tijdelijk personeel voor € 213.000 die ten laste van de reserve sociaal domein komt binnen het programma en wordt het nog vrij besteedbare budget bijgehouden.

Thuis in Dalfsen                     Voordeel € 70.000
Dit budget hoort bij het projectplan Thuis in Dalfsen 2017-2018. De prestaties worden gerealiseerd in 2018.

Baten omgevingsvergunningen bouwen            Voordeel € 308.000
Het aantal aanvragen voor omgevingsvergunningen bouwen met hoge bouwkosten is in de periode september t/m december 2017 sterk toegenomen. Oorzaken zijn onder andere:

  • Er wordt en gaat volop gebouwd worden in de gemeente met name (project) nieuwbouw woningen in Oosterdalfsen en Nieuwleusen (Ruisvoorn, Snoekbaars en Stekelbaars).
  • Er zijn verschillende grote (ver)bouwprojecten in de gemeente aangevraagd zoals o.a. uitbreidingen van winkels met appartementen, twee nieuwe windturbines in Nieuwleusen, een forse uitbreiding van de kaasfabriek in Dalfsen, grote agrarische uitbreidingen van varkensstallen in Lemelerveld.

Het moment van daadwerkelijk indienen van de aanvragen voor vergunningen is afhankelijk van de (bouw)planning en financiering van de projectontwikkelaars / aanvragers / eigenaren van de nieuwbouwkavels en is vooraf niet nauwkeurig in te schatten. De bouwleges leveren hierdoor een voordeel op van € 308.000, dit is inclusief een bedrag van € 8.000 voor aanvang en gereed meldingen van bouwwerkzaamheden.

Andere afwijkingen per saldo                  Nadeel € 49.000
Andere afwijkingen op verschillende programma's.

Investeringen
Naast de afwijkingen in de programma's zien we ook afwijkingen binnen de investeringen. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen we u naar paragraaf 5.2.2 en paragraaf 5.2.3.

Bedragen x € 1.000

Begroting 2017

Begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil Begroting

Begrotingsboek

Na wijzigingen

(Na wijz.) - Realisatie

Saldo

Saldo

Saldo

Saldo

Bestuur/onderst/alg.dek.middel

17.838

17.754

18.257

503

Openbare orde en veiligheid

-2.002

-2.012

-2.029

-17

Beheer openbare ruimte

-5.025

-5.197

-5.403

-206

Economische zaken

-71

-92

69

160

Onderwijs en vrije tijd

-4.537

-5.015

-4.702

313

Inkomensondersteuning

-1.308

-2.177

-1.557

620

Sociaal domein

-6.425

-6.518

-6.828

-310

Duurzaamheid en milieu

11

164

228

64

Ruimtelijke ordening en VHV

-1.052

-1.051

4.136

5.187

Saldo van baten en lasten

-2.570

-4.144

2.170

6.315

Stortingen in reserves

0

-237

-5.873

-5.636

Onttrekkingen aan reserves

2.579

4.246

3.912

-334

Resultaat

9

-135

209

344