Kort samengevat het beeld van de jaarrekening 2017:
- Een beperkt overschot, begroting en realisatie ligt dicht bij elkaar door strakker te begroten;
- Veel prestaties zijn gerealiseerd: 190 van de 198 prestaties;
- Het weerstandsvermogen is uitstekend;
- De Algemene Reserve Vrij Besteedbaar wordt gevoed met de winstnames van de grondexploitatie;
- Sterk toenemende kosten binnen het sociaal domein, met name bij de jeugd.

Met deze programmarekening leggen wij in beleidsmatige en financiële zin verantwoording af over 2017. In feite sluiten we daarmee ook de totale bestuursperiode 2014-2018 af, aangezien in maart 2018 de gemeenteraadsverkiezingen zijn geweest en een nieuw samengestelde raad is aangetreden.

Het bestuursprogramma 2014-2018 vormde de basis voor het beleid gedurende de afgelopen periode en is daarmee ook input voor het jaar 2017 geweest. We kunnen terugkijken op 2017 als een goed jaar. Zowel het bestuursprogramma (jaarschijf t/m 2017) als de begroting 2017 zijn qua uitvoering in grote lijnen volgens plan verlopen. Ook in financiële zin kunnen we tevreden zijn. Net als in 2016, resulteert ook het jaar 2017 in een beperkt overschot. Dat is voor ons een teken dat we steeds beter in control komen.

Tegelijkertijd blijft het besef dat het altijd beter kan; wij blijven daar dan ook naar streven. Daarbij hoort ook het in positie brengen van de raad als kaderstellend en controlerend orgaan. Mede om die reden is in 2017 onze huidige P&C cyclus geëvalueerd (het ontwerp is van 2014). Hierbij is vanuit de raad aangegeven dat de cyclus en de instrumenten op zich voldoen. Wel zijn enkele kleine verbeterpunten aangedragen die wij ingaande 2018 gaan implementeren.

Andere recent gerealiseerde zaken op het gebied van financiën en P&C zijn:

  • Actualisatie van de drie verordeningen op het gebied van financiën (financiële verordening, controle verordening en verordening doelmatigheid / doeltreffendheid)
  • Afspreken van spelregels voor de inzet van de Algemene Reserve Vrij Besteedbaar
  • Uitvoeren onderzoek naar positieve rekeningsaldi (dit heeft een structurele ruimte opgeleverd van € 263.000 die met ingang van 2018 is verwerkt in de begroting)
  • Daarnaast is breder gekeken naar de ruimte en knelpunten in de begroting. Besluitvorming over de invulling van de financiële ruimte heeft eind 2017 door de raad plaatsgevonden. Voor de toekomst resteren nog enkele knelpunten waarvoor wij met een oplossingsvoorstel komen in de perspectiefnota.
  • Met ingang van 2017 is een grote wijziging van het BBV(begrotingsvoorschriften) doorgevoerd. Die wijziging heeft onder andere tot gevolg gehad dat rente-opbrengsten niet meer aan de algemene reserve worden toegevoegd. Daarmee is een eind gekomen aan de jarenlange, automatische groei van onze reserves. Wij zullen moeten anticiperen op de gevolgen daarvan, aangezien wij voor een aantal zaken steunden op de Algemene Reserve Vrij Besteedbaar. Ook hiervoor komen wij met een oplossingsvoorstel.
  • Daarnaast zijn zeer recent alle budgetten doorgelicht. De meeste budgetten zijn inmiddels van een onderbouwing voorzien. In het 2e kwartaal van 2018 is deze actie afgerond, zodat we kunnen spreken van een volledig onderbouwde begroting.

Het belangrijkste is en blijft echter de zaken die we voor de gemeenschap van Dalfsen realiseren. Van de 198 in de begroting opgenomen prestaties, zijn er daadwerkelijk 190 gerealiseerd. Dit betekent een realisatie van 96%. Met betrekking tot 2017 kunnen we wat dat betreft in het bijzonder noemen:

  • De herontwikkeling van het Kroonplein is nagenoeg afgerond;
  • De uitvoering van het project De Spil gestart; oplevering is voorzien in juli 2018;
  • De raad heeft in juni 2017 een besluit genomen over de herinrichting van de Jagtlusterallee;
  • Het Waterfront krijgt steeds meer vorm en nadert langzamerhand zijn voltooiing;
  • Transformatie Sociaal Domein;
  • Duurzaamheidsbeleid is vastgesteld met de focus op duurzame energie, lokale kracht en circulariteit;
  • Verbouwing gemeentewerf en de verbouwing huisvesting MO.

Net als vorig jaar zijn wij dan ook de mening toegedaan dat Dalfsen stevig aan de weg timmert. Onze ontwikkelagenda kent diverse grote projecten, die in voorbereiding, uitvoering of in afronding zijn. In veel gevallen is de wijze van realisatie kenmerkend voor Dalfsen: via participatie en financieel sluitend. Wij willen die lijn graag doorzetten naar de toekomst, zodat onze inwoners onze gemeente als woon- en werkomgeving blijven waarderen.

Hoewel het niet onze gewoonte is, willen wij aan het slot van deze inleiding nog melding maken van een ‘winstwaarschuwing’. De financiële beheersbaarheid van het sociaal domein en met name het onderdeel jeugd baart ons zorgen. Wij hebben in 2017 snel stijgende kosten gezien, met een structurele doorwerking naar 2018 en verder. Het is zaak een goede analyse op deze ontwikkeling te laten plaatsvinden, zodat de achtergrond en oorzaken hiervan helder zijn en we vervolgens weloverwogen beleidskeuzes kunnen maken. Wij willen één en ander met voorrang uit laten voeren met het oog op de vaststelling van het beleid voor 2019, hetgeen uiteindelijk tot uitdrukking komt in de begroting voor dat jaar. Dit alles met het doel om bij het sociaal domein te blijven voldoen aan onze zorgtaken en tevens te kunnen blijven spreken van ‘we doen het voor de middelen die we hebben’.