Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Dalfsen

Jaarrekening 2017

    • Inleiding
    • Leeswijzer
    • Samenstelling van het bestuur
    • Financieel resultaat 2017
    • Financiële samenvatting
    • Totaaloverzicht van de prestaties
    • Programma 1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen
    • Programma 2 Openbare orde en veiligheid
    • Programma 3 Beheer openbare ruimte
    • Programma 4 Economische zaken
    • Programma 5 Onderwijs en vrije tijd
    • Programma 6 Inkomensondersteuning
    • Programma 7 Sociaal domein
    • Programma 8 Duurzaamheid en milieu
    • Programma 9 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
    • Paragraaf bedrijfsvoering
    • Paragraaf financiering
    • Paragraaf grondbeleid
    • Paragraaf lokale heffingen
    • Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
    • Paragraaf verbonden partijen
    • Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Balans per 31 december 2017
    • Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Toelichting op de balans
    • Reserves en voorzieningen
    • Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
    • Analyses
    • Incidentele baten en lasten
    • Onvoorzien
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • EMU saldo
    • Vaststellingsbesluit
    • Controleverklaring
    • Bijlagen verplicht
    • Bijlagen niet verplicht
  • PDF
  • Home
  • Paragrafen
  • Paragraaf verbonden partijen

Paragraaf verbonden partijen

Algemeen

Algemeen

Op grond van artikel 9, lid 2f van het BBV dient de programmabegroting een paragraaf Verbonden Partijen te bevatten. Volgens artikel 15 BBV dient deze paragraaf ten minste te bevatten:

  • De visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen
    in de begroting
  • De beleidsvoornemens over verbonden partijen
  • De lijst van verbonden partijen.

Het begrip verbonden partij is vastgelegd in het BBV en is als volgt gedefinieerd:

"Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarbij de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft".

Van een financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een bedrag ter beschikking is gesteld dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Van een bestuurlijk belang is sprake bij zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.

In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de verbonden partijen. De verbonden partijen worden in deze paragraaf opgesplitst in:

  • Publiekrechtelijke verbonden partijen
  • Privaatrechtelijke verbonden partijen
    • Coöperaties/vennootschappen
    • Stichtingen/verenigingen
    • Overige

Gelet op het feit dat de raad op 21 maart 2016 de kadernota verbonden partijen heeft vastgesteld, beperkt deze paragraaf zich nu tot het geven van een totaalbeeld van de verbonden partijen en de financiële aspecten ervan.
N.B.
De financiële ratio's voor de publiekrechtelijke verbonden partijen hebben betrekking op de jaren 2015 t/m 2017. De financiële ratio's met betrekking tot de privaatrechtelijke verbonden partijen (vennootschappen) hebben betrekking op de jaren 2014 t/m 2016. Dit gelet op het feit dat wij van deze partijen enkel de jaarstukken ontvangen.

Verbonden partijen

Gemeenschap. regeling–openbaar lichaam

  • Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland

    NaamGemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 1.356.266€ 2.117.710€ 2.450.264€ 3.024.881
    Vreemd vermogen€ 43.114.866nn€ 27.847.619€ 33.320.672
    Resultaat€ 3.663.648€ 2.033.930€ 2.036.750€ 555.550
    Gemeentelijke bijdrage€ 1.624.722€ 1.672.059€ 1.679.986€ 1.697.227
    Broncijfers obv voorlopige jaarrekening VRIJ
    BeleidsvoornemensHet ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit. Het huidige beleidsplan loopt tot en met 2018. Echter: In haar vergadering van 27 september 2017 heeft het AB van de veiligheidsregio besloten het beleidsplan met één jaar te verlengen (t/m 2019). Reden hiervoor is om in 2018 actief het gesprek aan te kunnen gaan met de gemeenteraden, om deze meer in positie te brengen in relatie tot de Veiligheidsregio. De raad zal dus in het najaar van 2018 actief worden betrokken bij de totstandkoming van de meerjarenbeleidskaders vanaf 2020.
    OntwikkelingenVoorafgaand aan de begroting 2017 is de verdeelmethodiek herzien. Door het algemeen bestuur is op 23 maart 2016 namelijk gekozen voor een combinatiemodel voor de verdeling van de kosten. De kosten zijn vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds. Na drie jaar, dus in 2019, wordt de verdeelmethodiek opnieuw geëvalueerd waarbij in principe het gekozen combinatiemodel gehandhaafd blijft. Er wordt alleen gekeken of het geobjectiveerde aandeel van het gemeentefonds in de verdeelmethodiek kan worden vergroot. Voorafgaand aan de evaluatie wordt door het algemeen bestuur op basis van de ontwikkelingen op dat moment besloten hoe de evaluatie exact vorm zal krijgen.
    Risico'sDoor de Veiligheidsregio is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren. Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2016 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden. Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s. De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.
  • Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland

    NaamGemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 1.863.000€ 766.000€ 1.469.000€ 1.167.000
    Vreemd vermogen€ 6.315.000€ 5.947.000€ 10.177.000€ 5.733.000
    Resultaat€ 418.000€ 0€ 79.000€ 211.000
    Gemeentelijke bijdrage€ 758.000€ 786.000€ 839.000€ 995.172
    Bronjaarrekening
    BeleidsvoornemensGGD IJsselland: voor een gezonde samenleving (Missie december 2016). Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij. GGD IJsselland werkt aan een gezonde samenleving: vitale inwoners in een gezonde leefomgeving. Dit doen we door het uitvoeren van onderzoek, het signaleren van gezondheidsrisico’s, het adviseren van gemeenten en inwoners, het bevorderen van gezond gedrag en het bieden van een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. Zo vergroten we gelijke kansen op een gezond leven. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. GGD IJsselland werkt voor ruim 523 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.
    OntwikkelingenHet bestuur van GGD IJsselland heeft in december 2017 de bestuursagenda ‘Samenspel in Publieke gezondheid’ vastgesteld, dat een vervolg is van het eerder ingezette beleid. In 2019 wordt met een nieuw bestuur het lange termijn beleid bepaald. De dienstverlening Jeugdgezondheidszorg wordt vanaf 2018 voor 11 gemeenten uitgevoerd voor jeugd van 0-18 jaar.
    Risico'sElke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidenteel aanvullende taken (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Dalfsen klein.
  • Regionale Uitvoeringsdienst IJsselland (RUD)

    NaamRegionale Uitvoeringsdienst IJsselland (RUD)
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen
    Vreemd vermogen
    Resultaat
    Gemeentelijke bijdrage€ 23.476€ 41.131€ 73.535€ 110.618
    BronJaarrekening 2017 (verwacht april 2018)
    BeleidsvoornemensDe RUD kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers. Na de omvorming tot een gemeenschappelijke regeling blijft deze bevoegdheid bij de gemeente, wel is in de wet aangegeven dat dit beleid binnen de gemeenschappelijke regeling uniform moet zijn.
    OntwikkelingenIn het najaar 2015 is de wet VTH aangenomen. Het gevolg is o.a. dat provincies en gemeenten moeten aansluiten bij een omgevingsdienst voor bij AMvB bepaalde taken (basistaken milieu). Een omgevingsdienst dient een openbaar lichaam te zijn volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen. Voor de netwerk-RUD, zoals deze in IJsselland in werking was, gold een overgangsregeling tot 1 januari 2018. Dit betekende voor de RUD IJsselland dat zij haar juridische basis als netwerk, verankerd in de bestuursovereenkomst van 2012, moest wijzigen binnen de kaders van de wet. In 2016/2017 heeft daarom een grootschalig transitieproces plaatsgevonden van de netwerkstructuur naar de RUD als gemeenschappelijke regeling. In december 2016 is de gemeenschappelijk regeling Omgevingsdienst IJsselland door alle deelnemers ondertekend en op 1 januari 2018 is de Omgevingsdienst operationeel gestart.
    Risico'sDe netwerk-RUD en ook de nieuwe Omgevingsdienst functioneren alleen goed als er voldoende (gelijkgestemde) ambitie en actieve deelname is, voldoende mandaat voor regionale aansturing en coördinatie, niet alleen gericht op de eigen opgaven maar op de regionale opgaven. Per 1 januari 2018 is de netwerk-RUD omgevormd tot een gemeenschappelijke regeling (zie 'ontwikkelingen'). Begin 2017 is door de RUD een kadernota en meerjarenbegroting opgesteld voor de Omgevingsdienst. Tevens is in 2017 een organisatie- en formatieplan opgesteld waaruit de organisatorische- en personele consequenties naar voren komen. Voor de gemeente Dalfsen betekent dit een inbreng van 4,2 fte aan werkvoorraad, wat wordt gedekt door overdracht van capaciteit en middelen. De Omgevingsdienst heeft meerkosten ten gevolg, dit is mede inherent aan een nieuwe organisatie met overhead (huisvesting, bedrijfsvoering etc.). Aan de inrichting van de nieuwe gemeenschappelijke regeling ligt de wet VTH als basis. Deze wet gaat uit van specialistische kennis in de Omgevingsdienst. De nieuwe Omgevingswet 2022 geeft de gemeente meer beleidsvrijheid om integrale afwegingen te kunnen maken over de fysieke leefomgeving, echter de uitvoering (en de experts) zijn dan op afstand geplaatst waardoor mogelijk een spanningsveld ontstaat. De nieuwe Omgevingsdienst zal hier in nauw overleg met de gemeenten in optrekken.
  • Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)

    NaamGemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogenn.v.t.€ 1.464.000€ 988.000€ 580.000
    Vreemd vermogenn.v.t.€ 9.836.000€ 9.495.000€ 6.476.000
    Resultaatn.v.t.€ 75.000€ 2.024.000€ 1.415.797
    Gemeentelijke bijdragen.v.t.n.v.t.€ 382.000€ 400.333
    Bronjaarrekening GBLT
    BeleidsvoornemensKwaliteit van dienstverlening is aangewezen als ontwikkelstrategie voor GBLT. Het algemeen bestuur heeft dat benoemd en verwoord in de kadernota 2017. In 2017 is een aanloop genomen om die ambitie vorm te geven, o.a. door het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers en inzet van speciale software. Het aantrekken van de medewerkers is gebeurd voor de processen van waarderen, business control en informatie. In 2017 zijn geen nieuwe gemeenten toegetreden.
    OntwikkelingenIn 2017 is de professionalisering voorbereid van het klantencontactcentrum om de klantervaring te verbeteren. Zo is in 2017 het proces van kwijtschelding beoordeeld en aangepast. De aanpassingen in het proces zijn positief ontvangen door zowel de vrijwilligersorganisaties die aanvragers ondersteunen bij het invullen van de aanvraag als intern bij onze eigen organisatie. De waardering voor de WOZ wijzigt van waardering op m³ naar waardering op m². Uiterlijk in 2022 moet de WOZ waarde bepaald te zijn op basis van oppervlakte. Het proces om te komen tot deze waardering is in 2017 opgepakt. Door aanpassing van de privacyregels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018 moeten er afspraken gemaakt worden tussen de gemeente en GBLT over uitwisseling van gegevens. Binnen de kaders van de nieuwe wetgeving wordt gezocht naar een praktische en werkbare oplossing om uitwisseling van gegevens zo soepel mogelijk te laten verlopen. De insteek is om in het eerste kwartaal van 2018 een regeling door het AB van GBLT te laten vaststellen. In de AB vergadering van 22 november 2017 heeft het AB de nota risicomanagement vastgesteld. De eerste stappen vanuit deze nota is het in beeld brengen van de belangrijkste risico's en daarover rapporteren richting het bestuur via de bestuursrapportages en het jaarrapport.
    Risico'sHet grootste risico betreft een tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen. Door de na vaststelling van de nota risicomanagement de uitvoering op te pakken, is er (op termijn) sprake van een proactieve en integrale beheersing van de risico's, waardoor er geen onaangename verrassingen ontstaan. GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. GBLT kent wel een bestemmingsreserve om onverwachte schommelingen in het uit te betalen bedrag in verband met proceskostenvergoedingen WOZ, die onder andere worden geclaimd door de NCNP bureaus, op te vangen en te egaliseren.

Gemeenschap. regeling-centrumregeling

  • Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek

    NaamGemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen
    Vreemd vermogen
    Resultaat
    Gemeentelijke bijdrage€ 23.476€ 25.522€ 27.342€ 29.971
    Bron
    BeleidsvoornemensDe Sociale Recherche verricht op verzoek van de aangesloten gemeenten onderzoek naar fraude binnen de sociale zekerheidsregelingen.
    OntwikkelingenHet rechtmatigheidstoezicht op naleving van de Wmo krijgt steeds meer de aandacht, zowel binnen gemeenten als binnen de Sociale Recherche. Tot 2017 werd met name onderzoek verricht naar de Participatiewet. Een aantal gemeente, waaronder Dalfsen, heeft inmiddels ook het toezicht op de rechtmatigheid van de Wmo belegd bij de Sociale Recherche.
    Risico'sDe inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Gemeenschap. regeling-bedrijfsvoeringsorganisatie

  • Bedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland

    NaamBedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen
    Vreemd vermogen
    Resultaat
    Gemeentelijke bijdragen.v.t.€ 56.765€ 61.415€ 65.975
    Bron
    BeleidsvoornemensZowel de samenwerkende gemeenten als de BVO hebben in 2017 op basis van de vastgestelde uitgangspunten voor nieuw beleid, naast de reguliere uitvoering van de jeugdhulp, uitvoering gegeven aan het ontwikkelen en implementeren van een nieuw inkoop- en financieringsmodel. De effecten van dit model zijn merkbaar in de gehele ondersteuningsstructuur voor jeugdhulp. De contracten voor 2018 (e.v.) met jeugdhulpaanbieders zijn tijdig afgesloten en de invoering van het nieuwe model is per 1 januari 2018 gerealiseerd.
    OntwikkelingenIn 2017 heeft besluitvorming plaats gevonden over aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling op de gewijzigde uitvoeringsstructuur en naamgeving van de bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) IJsselland per 1 januari 2018. De GR en de beleidsontwikkeling wordt ondersteund door het Service team Jeugdhulp IJsselland (STJ). De Gemeenschappelijke Regeling is nog steeds in de vorm van een BVO.
    Risico'sDe ontwikkeling van een nieuw inkoop- en financieringsmodel heeft in 2017 een groot beroep gedaan op medewerkers van de BVO, medewerkers van de gemeenten en jeugdhulp aanbieders. Ook in 2018 vraagt de nieuwe werkwijze nog de nodige aandacht en door ontwikkeling. Dit kan tot gevolg hebben dat de huidige gemeentelijke bijdrage in de komende jaren niet volstaat.

Stichting

  • Stichting Dalfsen Werkt

    NaamStichting Dalfsen Werkt
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogenn.v.t.n.v.t.n.v.t.
    Vreemd vermogenn.v.t.n.v.t.n.v.t.
    Resultaatn.v.t.n.v.t.n.v.t.
    Gemeentelijke bijdragen.v.t.€ 1.884.215€ 3.645.261€ 3.476.494
    Bron
    BeleidsvoornemensDe stichting stelt geen beleid vast.
    OntwikkelingenIn 2017 is een evaluatierapport opgeleverd over het functioneren van de stichting. De aanbevelingen zijn overgenomen en op basis daarvan heeft in 2017 verder onderzoek plaatsgevonden. In 2018 zullen naar verwachting met name in het proces rondom de detachering van re-integratie kandidaten, wijzigingen worden doorgevoerd.
    Risico'sDe gemeente Dalfsen heeft de SDW opgericht om de functie te vervullen van werkgever voor personeel met een (vast) WSW dienstverband of tijdelijk dienstverband (in het kader van re-integratie vanuit de Participatiewet). Omdat de stichting volledig afhankelijk is van de bijdragen van de gemeente Dalfsen komen alle risico’s voor rekening van de gemeente. Hierbij moet met name gedacht worden aan verminderde loonwaarde bij het detacheren, waarbij bij bijvoorbeeld ziekte geen vergoeding door de gemeente wordt ontvangen. De reguliere bijdragen zijn opgenomen in de begroting. Het risico van hogere kosten wordt als laag ingeschat.
  • Stichting Administratiekantoor Dataland

    NaamStichting Administratiekantoor Dataland
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 728.000€ 950.000€ 850.000nnb
    Vreemd vermogen€ 590.000€ 485.000€ 607.000nnb
    Resultaat€ 200.000€ 221.000-/- € 102.000nnb
    Gemeentelijke bijdragenvt
    Bron
    BeleidsvoornemensDataLand ondersteunt in 2017 de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door: ·Actieve kwaliteitsbewaking;·Vertegenwoordiging van het gemeentelijk belang; ·Organisatie en coördinatie van het Gemeentelijk Geoberaad (i.s.m. VNG); een landelijk ambtelijk en bestuurlijk podium voor gemeentelijke standpunten op het terrein van de ruimtelijke informatie.
    OntwikkelingenDataland geeft een stem in het nationale-politiek-bestuurlijke veld waar momenteel grote ontwikkelingen aan de orde zijn; o.a. invoering van het stelsel basisregistraties en de ontwikkeling van de Omgevingswet. In de Certificaathoudersvergadering van 2017 is besloten om deze financiële uitkering (gemiddeld € 150,- p/jaar voor Dalfsen) te investeren in doorontwikkeling van het Gemeentelijk-Geo-Beraad (kennisplatform) en niet meer uit te keren aan de certificaathouders.
    Risico'sHet financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd.

Naamloze Vennootschap

  • N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

    NaamN.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 3.582 mln€ 4.163 mln€ 4.486 mln€ 4.953 mln
    Vreemd vermogen€ 149.891 mln€ 145.317 mln€ 149.483 mln€ 135.041 mln
    Resultaat€ 126 mln€ 226 mln€ 369 mln€ 393 mln
    Gemeentelijke bijdrage
    Bron
    BeleidsvoornemensBNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
    Ontwikkelingen2017 was een goed jaar vor BNG. Voor de klanten zijn in lijn met het overheidsbeleid nieuwe producten ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid en exportfinanciering. Daarnaast zijn de belangrijkste financiële doelstellingen gerealiseerd. De winst en de solvabiliteitsratio’s zijn gestegen. Aan de aandeelhouders wordt voorgesteld om het dividendpercentage te verhogen van 25% naar 37,5%.
    Risico'sVoor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerde kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien.
  • Vitens N. V.

    NaamVitens N. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 421,1 mln€ 471,7 mln€ 489,1 mln€ 524,5
    Vreemd vermogen€ 1.292,5 mln€ 1.714,4 mln€ 1.738,3 mln€ 1.722,5
    Resultaat€ 77,6 mln€ 67,4 mln€ 48,5€ 46,5
    Gemeentelijke bijdrage
    Bron
    BeleidsvoornemensVitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 25%) en dividend (minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat)De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
    OntwikkelingenVoor het dividend is in het Vitens jaarplan 2015 t/m 2018 uitgegaan van de minimale uitkering van 40%, zodat het eigen vermogen (solvabiliteit) de komende jaren wordt versterkt. De verwachting is dat de solvabiliteit in 2017 uitkomt op 30,4% en het dividend per aandeel in 2017 op € 3,22 tegen € 3,36 over 2016 (bron Financieel Jaarplan 2018-202 van november 2017). Als gevolg van wettelijke ontwikkelingen (komst regeling Weighted Average Cost of Capital: WACC) wordt een beperking opgelegd aan de hoogte van het bedrijfsresultaat van o.a. drinkwaterbedrijven. Wanneer het bedrijfsresultaat het maximaal toegestane overschrijdt, zal dit het jaar volgend op de jaarrekening via tariefsverlaging moeten worden teruggegeven aan de klanten van het bedrijf.Hierdoor zal er na 2017 sprake zijn van een lagere dividenduitkering vanwege de daling van het toegestane WACC percentage.
    Risico'sVoor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico het uitkeren van lagere dividenduitkeringen, dan waar de gemeente rekening meehoudt. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat. Het dividend over 2016 wat in 2017 is ontvangen en verantwoord bedroeg € 116.746 terwijl rekening was gehouden met een dividend € 102.000.Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat.
  • Wadinko N. V.

    NaamWadinko N. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 54 mln€ 65,2 mln€ 65,6 mln€ 66,6 mln
    Vreemd vermogen€ 1,3 mln€ 1,6 mln€ 1,4 mln€ 1,5 mln
    Resultaat€ 7 mln€ 6 mln€ 1,5 mln€ 1,5 mln
    Gemeentelijke bijdragen.v.t.
    BronWadinko 28-09-2017 brief mbt begroting 2018.
    BeleidsvoornemensDoor de aandeelhouders is besloten om: ·De activiteiten voort te zetten in lijn met het huidige beleid. ·De maximale initiële investering per participatie te verhogen naar € 5 miljoen. ·In de periode 2016 - 2021 jaarlijks € 1.194.500 dividend uit te keren (voor Dalfsen is dit € 38.000) ·In 2021 de activiteiten van Wadinko te evalueren.
    OntwikkelingenN.v.t.
    Risico'sHet aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
  • Enexis Holding N. V.

    NaamEnexis Holding N. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 3.517 mln€ 3.607 mln€ 3.704 mln€ 3.808 mln
    Vreemd vermogen€ 2.900 mln€ 2.591 mln€ 3.580 mln€ 3.860 mln
    Resultaat€ 265,5 mln€ 223 mln€ 207 mln€ 207 mln
    Gemeentelijke bijdrage
    Bronjaarverslag 2017 Enexis
    BeleidsvoornemensMet de aandeelhouders is overeengekomen dat het uit te keren dividend over de planperiode van het Strategisch Plan maximaal 50% van de nettowinst zal bedragen, waarbij een minimumniveau van jaarlijks € 100 miljoen wordt nagestreefd. Dit percentage zal verlaagd worden als deze uitkering ertoe leidt dat het bedrijf binnen vijf jaar haar A-rating-profiel kan verliezen.
    Ontwikkelingenn.v.t.
    Risico'sVoor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.Daarnaast is een risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen garantiedividend.
  • N. V. ROVA Gemeenten

    NaamN. V. ROVA Gemeenten
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 28.000.000€ 31.000.000€ 36.000.000
    Vreemd vermogen€ 50.000.000€ 51.000.000€ 50.000.000
    Resultaat€ 5.600.000€ 6.800.000€ 9.100.000€ 4.130.000
    Gemeentelijke bijdrage
    Bronobv begroting 2018
    BeleidsvoornemensROVA is op koers met betrekking tot de ontwikkelvisie 2010-2020 welke in december 2010 is vastgesteld in de AvA. De uitdagingen voor de komende periode zijn: ·Verder ontwikkelen van de gesloten kringlopen voor de huishoudelijke afvalstoffen die worden ingezameld. ·Samen met de gemeenten verkennen hoe de openbare ruimte nog efficiënter kan worden beheerd en daarin differentiatie aangebracht kan worden rekening houdend met de wensen en eigen inbreng van inwoners. ·Doorontwikkelingen van het gemeentelijk afvalbeleid (realisatie VANG-doelen). ·Ondersteunen bij de implementatie van de Participatiewet door bijvoorbeeld het bieden van leerwerktrajecten. ·Vergroten van bewustwording door voorlichting en educatie om draagvlak en betrokkenheid te creëren bij de inwoners.
    Ontwikkelingenn.v.t.
    Risico'sBij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot. Stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA· De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.

Besloten Vennootschap

  • CBL Vennootschap B. V.

    NaamCBL Vennootschap B. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen$ 9.810.000$ 9.500.000$ 830.000€ 145.000
    Vreemd vermogen$ 106.600$ 445.000$ 155.000€ 8.000
    Resultaat-/- $ 66.700-/- $ 66.700-/- $ 270.000-/- € 20.000
    Gemeentelijke bijdrage
    Bronjaarrekening
    BeleidsvoornemensHet initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
    OntwikkelingenEind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag afgerond $ 19,1 mln is door JP Morgan in de verhouding 50% - 50% uitbetaald aan RWE en de vennootschap. Op het moment vindt, onder inhouding van $ 1 mln. en 15% dividendbelasting, doorbetaling.
    Risico'sMet de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.81 BW.
  • Vordering Enexis B. V.

    NaamVordering Enexis B. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 66 mln€ 12,2 mln€ 23.997€ 16.500
    Vreemd vermogen€ 862,1 mln€ 850 mln€ 356.261.455€ 356.500.000
    Resultaat-/- € 16,6 mln-/- € 22.200-/- € 16.900-/- € 15.000
    Gemeentelijke bijdrage
    Bronjaarrekening
    BeleidsvoornemensOp dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 geliquideerd kunnen worden.
    Ontwikkelingenn.v.t.
    Risico'sDe aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
  • Verkoop Vennootschap B. V.

    NaamVerkoop Vennootschap B. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 363,3 mln€ 84,8 mln€ 1,4 mln€ 153.250
    Vreemd vermogen€ 79,9 mln€ 30,1 mln€ 37.323€ 20.000
    Resultaat€ 17,2 mln€ 48,9 mln-/- € 430.000€ 1.025.000
    Gemeentelijke bijdrage
    Bronjaarrekening
    BeleidsvoornemensHet initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
    OntwikkelingenHet vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. In april 2011 is het eerste deel en in september 2015 het tweede deel van de General Escrow minus gemelde claims door RWE vrijgevallen en aan de aanhouders uitgekeerd. Eind juni 2016 zijn RWE en Verkoop Vennootschap BV tot een compromis gekomen voor de afwikkeling van alle (fiscale) claims, te weten € 29.768.308. Het restbedrag in het General Escrow Fonds van € 83.090.962,93 is door JP Morgan uitbetaald aan de vennootschap. Op het moment van schrijven vindt doorbetaling plaats aan de aandeelhouders naar rato van het belang in Verkoop Venootschap B.V. (€ 35.895 voor Dalfsen).
    Risico'sMet de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
  • CSV Amsterdam B. V.

    NaamCSV Amsterdam B. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 8.000€ 42.000 -/-€ 3.200.000€ 870.000
    Vreemd vermogen€ 36.000€ 50.000€ 162.000€ 60.000
    Resultaat-/- € 43.800.000-/- € 51.000€ 3.300.000€ 2.229.404
    Gemeentelijke bijdrage
    Bronjaarrekening
    BeleidsvoornemensDe looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 kunnen worden geliquideerd.
    OntwikkelingenN.v.t.
    Risico'sHet financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 13,5 mln. op de escrow-rekening. Momenteel is er een bedrag van € 5.464.217,- uitbetaald aan Waterland ten laste van de escrow-rekening, en is er een bedrag van € 3.406.063 terugbetaald door Waterland in verband met belastingteruggave. De terugbetaling is niet verrekend met de escrow, waardoor het risico nu is afgenomen tot een maximum van € 8.035.783,- en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
  • Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.

    NaamPubliek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
    Financiële ratio's in €2014201520162017
    Eigenvermogen€ 1.600.000€ 1.600.000€ 1.600.000€ 1.615.000
    Vreemd vermogen€ 108.000€ 118.000€ 45.000€ 10.500
    Resultaat-/- € 18.000-/- € 18.000€ 65.000-/- € 22.000
    Gemeentelijke bijdrage
    Bronjaarrekening
    BeleidsvoornemensOndanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
    OntwikkelingenN.v.t.
    Risico'sMet de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW). Dit risico is voor Dalfsen gelet op het aandelenbelang 0,0432%.
Vorige Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen Volgende Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing

Zoeken